Utbildnings dag

Äntligen så var det dags. Hade längtat ganska länge på att få komma iväg på en utbildning och idag så var det då äntligen dagen då utbildningen skulle träda i kraft.
Blev tyvär lite lurad och trodde att det skulle vara ute på sturup vilket visade sig vara fel men det var inte svårare än att åka till Scanidic på Segevång. Är alltid en speciell känsla att vara på hotell, allt står bara fram och man får ta vad man vill. Jag är ju inte den som är den, jag är ju den andre och därför så njöt jag extra mycket.
I alla fall så var det en utbildning om komunikation, problemlösningar och att kunna lösa saker på bästa möjliga sätt där man pratade om uppbyggnader samt saker att tänka på.
Det mesta var saker som man redan jobbar dagligen med idag och något som man konstant utvecklar och förbättrar sin kunskap inom så detta var ett tillfälle att glänsa och jag gjorde det med ett stort leende.
Extra roligt var det att höra att vissa av de sakerna som stämmer in på hur jag tycker och tänker är helt rätt och att det även var något som rekomenderades att göra. Saker som tex alltid tänka vad man själv kan göra, vad man själv kan påverka då ett problem uppstår och även att man fördjupar sig i vad som är problemet utan att man gissar sig fram. Hur man påverkar beslut och hur man arbetar som en grupp var även något som fick mitt leende till att bli än större.
Intressant att höra när vi skulle hitta problemlösningar var att de flesta tänkte direkt på beslut som de själva inte kunde ta, att man på något sätt ville lägga över det på någon annan som till exempel sänka priserna även fall man inte visste var problemet var. Jag undrade mer om detta skulle lösa problemet på sikt och ifall man ska lösa ett problem innan man ens vet vad det egentligen handlar om? Framför allt så tryckte jag på att ifall jag ska hitta lösningar så kan jag inte begära eller tänka vad andra kan göra för mig utan vad jag kan göra för dem, det är det absolut enda som jag verkligen kan påverka.
När dem undrade vad vi kunde komma med för lösning på ett problem gällande att de anställda var hängiga och inte engagerade sig var det några som tyckte att en stor firmafest kunde vara ett bra alternativ, ytterligare en gång så tänkte jag, är detta en långsiktig lösning? Är problemet att personalen är uttråkade på fritiden eller är det arbetet som inte stämmer?
Roligt att höra att det är så många som egentligen gissar vad som är fel istället för att ta itu med det. Varför inte sätta sig ner och göra förändraingar med sin personal och låta alla vara delaktiga. Skapa nya rutiner som passar bättre så att de som jobbar känner sig delaktiga och att något händer.
Att tänka enkelt och vad man kan göra betyder allt, vad andra borde göra och vad som händer är en fråga ifall man kan påverka och ifall man inte kan påverka det så är det bara att släppa och gå vidare till det som man kan göra något åt. Eller som jag alltid säger ifall något går snett, problemet har redan hänt och det går inte att förändra men hur gör vi det bästa nu efteråt? Finns det ett problem så hitta det och investera sedan i det. För varför ändra om i ett system som har funkat helt perfekt ifall man inte vet vad problemet är?
Även att saker och ting oftast handlar om vad den andra vill ha och inte vad du vill göra. Att ställa rätt frågor för att få en klar bild. Det handlar inte om vad man redan vet utan mer om det man inte vet för att leva upp till kundens förväntan då målet är att komma bra mycket över förväntan.

Som sagt så var det väldigt underhållande och även intressant även fall det inte var något nytt för mig. Har ett otroligt stort intresse i hur just sådana här saker fungerar och tänkbara lösningar och ideer. Det som jag finner mer intressant än allt annat är just att vi människor ofta vill ta saker och ting förgivet istället för att fråga rakt ut vad det handlar om.
Ställer mig även frågan ifall det är i panik som folk vill sänka priset så fort det är ett problem istället för att hitta problemet och lösa det?
Hörs väldigt självklart när man tar upp det såhär men tydligen inte lika självklart i verkligheten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0