Skånska rivieran

Jag har tidigare sagt det och har nu faktiskt fått det bekräftat. Körde igenom Båstad i förra veckan och precis när jag kom in i Båstad så såg jag en skyllt på min högra sida med ordet "Rivieran" och en skyllt neråt mot havet.
Har ju sagt det hela tiden och självklart sett det var och var annan dag ett bra tag nu, där emot så är detta beviset för alla att den verkligen finns, den skånska rivieran. Den sträcker sig från Båstad hela kusten runt Skåne.
Något vackrare är svårare att hitta även fall stäppen runt omkring Trelleborg är väldigt vacker, precis som skogarna i norra Skåne. Men inget slår den skånska rivieran som börjar just ifrån Båstads kust som ligger så lugnt som sedan fortsätter ner till Skäldervikens guldkorn, Helsingborgs båttrafik över sundet, Landskronas forna båtindustri, Bjärreds familje hus med sträckan till Lomma med den underbara vyn av Öresundsbroon, Malmö-stad, till de krit vita stränderna på näset. Att sedan doften känns igen men det är något speciellt med Trelleborg, där man sedan tar sig vidare till Svarte med den underbara utsikten över havet från branterna uppåt av mindre skog, Ystad med den gamla stadskärnan och de trevliga lunchställena, Brantevik som är den lilla byn med två hamnar, det lilla halvöns samhället som jag inte vet vad det heter där vattnet alltid glimrar uppe ifrån vägen, Skillinge med den underbara hamnresturangen, Simrishamn för bra för att undgå, Vik med sin mystik, Kivik med deras äpple odlingar och äpplefest, Åhus med sitt vackra hamninlopp samt alla de andra små orterna där mitt emellan.
Inte bara är det vackert och kanske något av det finaste för ett skånskt hjärta som mitt, de platserna som jag ser som mitt hem och min bakgrund. Utan även ett bevis, ett oundvikligt bevis på att den skånska rivieran andas, skapar intryck för alla. Ett bevis på att den är den enda och den vackraste rivieran i hela Sverige


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0