I svengelskans språk

Mest bara för att leka med orden så tänkte jag göra ett inslag här i natt. Ni vet, det finns vissa ord som bara blir skitbra när man säger dem med engelskt uttal och då menar jag inte bara namn som Gun och Gunvor utan även ordet mammaledig. Bara säg det med engelsk accent, Mumma-lady. Man måste ju undra vad en engelsman tänker när han hör det, något som borde kunna vara engelsmännens svar på 50-års krisen. Istället för Thailand blir det ju fan så mycket billigare att åka till Sverige och leta efter ordet "Mumma-Lady". Synd bara att vi förökar oss så lite och att ordet lagom endast förstås i detta avlånga land.
Men bara det fenomen att engelsmän förökar sig bättre än oss är svårt att tro. För lär dem inte ut läran om blommor och bin i England? Jag tänker, de är så vita att dem lyser i mörkret, något som i och försig borde underlätta. Men dem är ju inte vackra, så pass illa så att vi skämtar om det i Sverige. Tror dock att det har ihop med den här engelska artigheten, det är ju ganska svårt att föreställa sig vad en engelsman säger när frugan säger "jag är gravid!" efter att ha skapat barn efter tisdagspuben.
Det enda som jag kan tänka mig är att han frågar efter en kopp te, spelar polo en halvtimme och går på rävjakt. För då är man ju redan då nästan fördig för att bli pappa och kan rida hem stolt på hästen hem till härgården, för att som sagt, frugan är inte snygg och det är därför enklare att bo på skillda håll.
Nej, engelsmännen är ett folk för sig själva men man kan väl inget annat än älska dem. Bara det att dem får stå ut med regn var dag men ändå håller humöret, att föräldrarna istället för att behålla hemligheter går till speakerscorner, att de äter fisk i tidningspapper även fall de inte är hemlösa, att rökning ger mindre skada på lungorna än vad avgaserna gör i London och att de orkar nicka fint till varandra trots att ingen förstår var andra. Detta är ju bara så stort, hur håller dem artigheten och det goda humöret egentligen?
Fan, de enda svaren jag hittar är i alkoholen, fotbollen och att färgen satte sig på insidan istället för på utsidan. Det blir ju till och med så bra så att man inte kan hålla emot, man kan inget annat än älska såväl England som land, så som folket.
Jag ska nog fan bara dricka öl nästa sommar istället för att sola.

Så, nu har jag gjort en förklaring av att mitt efternamn inte är engelskt men att där ändå finns en koppling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0