Att dem bara orkar...

Känner att det är ett måste, att det är som mitt kall att ta upp just detta ämne då det faktiskt stör mig något så otroligt.
Det liksom bara dyker upp titt som tätt på tv:n nu för tiden och jag blir lika förvånad var gång som jag stöter på det. Dock att påpeka redan innan jag kommer till saken är att det är amerikaner som säger det och det verkar som att de har en tendens att kvida lite mer än alla andra och även att det verkar ha ett behov om att klaga som är lite större än alla andras även fall jag som svensk aldrig generaliserar.
Men i alla fall, det som jag stör mig på är den bilden av diabetes som målats upp i amerikanska program och tv-sändningar. Hur det pratar om hur fruktansvärd sjukdom det är och om hur synd det är om alla diabetiker. Jag kan göra listan än längre och jag kommer även att göra det, men just nu vill jag bara stanna upp snabbt och reflektera det hela och säga att jag tar illa upp att höra de orden. Jag lider verkligen inte, jag ser diabetes mer som en livstil än en sjukdom även fall jag förstår allvaret och jag kan uppriktigt säga att min pollenalergi kan störa mig mer än min diabetes. Så varför ska jag behöva höra någon måla ut min sjukdom och alla som har denna sjukdom där även jag ingår i den skalan?
De satt till och med och pratade om det i direktsändning av en NFL-match där en av spelarna hade diabetes, de målade upp att han hade en fruktansvärd barndom pga att han fick diabetes som ung. Jag överdriver inte om jag säger att de pratade i 10 minuter om hur hemsk det varit för denna person och det enda som jag kunde tänka på under tiden för utom mitt illamående över att höra det var att hur fan kan någon med sådan okunskap få tala i direktsänd tv om de inte ens får svära i sådana sändningar?
Jag står fast vid en sak gällande min diabetes när man pratar om vad som är jobbigast gällande sjukdomen och det är inte att ta mina sprutor och hålla koll på mina värden, utan det absolut jobbigaste är personer i min omgivning som kan få panik pga okunskap om min sjukdom. För att för mig är det inte svårare än att jag tar hand om det, lite som att tanka och fylla på olja till bilen. Därför så blir jag än mer surare av att höra någon på tv säga något så dumt.
Jag stötte även på ämnet i Miami Ink där jag blev än mer irriterad då det var en kille som ville bli gaddad med en bild av en spruta pga att han varit diabetiker i 15 år och att det beskrev hans kamp mot sjukdomen.... Ja bara orden fick mig att ånga. Jag kommer inte ens att fortsätta skriva vad killen pratade om utan jag vill bara beskriva vad denna killen är, EN JÄVLA LIPSILL som borde klippa navelsträngen till sin mamma. Blir så förbannad över sådana missfoster som honom, så pass förbannad så jag skrivit ner denna text för att slippa få en stämpel av att vara en fruktansvärt handikappad person som det är synd om!
För inerst inne, det finns få saker som jag hatar så mycket som folk som istället för att försöka lösa saker och ting istället försöker hitta ursäkter för att slippa.
Jag vill även skriva att det faktiskt finns personer med diabetes som har det svårare då diabetes från person till person kan vara svårare att handskas med, men att det inte är er som jag hänger ut här utan personer som klagar över att det är så otroligt jobbigt att ta sprutor och menar på att de inte kan leva ett normalt liv för det. För det bara äcklar mig med sådant och jag oroar mig över hur andra ser på mig som diabetiker efter att de hört någon idiot prata på det sättet om min sjukdom.
Så därför så avslutar jag med att säga att jag är varken döende eller lidande. Jag mår faktiskt ganska bra och vill egentligen dansa och dricka en paraflaxdrink. Inte behöver du oroa dig över att det kan finnas socker i drinken för det dödar inte mig mer än att jag kan behöva ta en extra spruta som tydligen är så hemsk för vissa att man får självmordstankar. Dock är jag en vuxen människa och jag kan ta det som en man utan att göra någon större grej av det.


Så strö lite socker på mig som bara du kan...

Kommentarer
Postat av: Mickan

sprutor är coolt=D haha

2009-02-20 @ 01:53:38
URL: http://memickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0