The story of the day

Kan ni tänka er att ni sitter i bilen och ni har kört en stund, där efter en stund du inser att bränslemätaren är i botten och ni är mitt ute på landsbyggden. Inte nog med det så talar GPS:en om för dig att det är 4km till närmasta mack.
Jag körde med svettpärlor stora som tennisbollar och bad 4 gånger i minuten till herren så att jag skulle klara av att ta mig till den där närmsta macken. Så pass illa att jag körde i 70kmh på 90-vägen och bilar tutade på mig. För mig var det bara att bita ihop.
Jag satt med hjärta i hallsgropen när jag närmade mig macken och bara hoppades med allt som jag hadde för att nå hela vägen dit. Så inte nog vara jag bara glad när jag nådde macken utan även väldigt lättad.
Det visade sig vara en Preem-mack och jag har själv statoilkort, så jag tänkte att jag tankar 4.5 liter diesel där så har jag så att det räcker det dubbla för att ta mig till Statoilmacken norr om Halmstad (ca 3 mil). Kände mig än en gång lättad när jag satte mig igen i bilen för att jag nu hade fyllt på tanken så att den skulle räcka.
Det hade helt enkelt kunnat bli en skön biltur hem avslappnad och skön men makalöst nog så dog bilen på motorvägen på väg mot Halmstad, kollade mätaren som sa att jag hade kört en mil sedan jag var på Preem och tankade. Så där stod jag i väggrenen på E6:an och svor så där lagom mycket som man inte gör i kyrkan.
Ringde Volvo Assistans och pratade med dem om att min bil stannat på motorvägen och att jag behövde hjälp, jätte trevlig tjej som jag pratade med där. Hon bad mig vänta en liten stund så att hon sedan kunde hjälpa mig, jag pustade ut lite och tittade i backspegeln och ser att en polisbil stannat precis bakom bilen. Signalerade att jag satt i telefon men de gav mig gester om att jag skulle komma ut ur bilen till dem och blev ihåg kommen att jag skulle tagit ett tjockare plagg än kavajen när jag steg ner i bilen på morgonen.
Sa till poliserna att bilen stannat och att jag höll på att fixa hjälp, magiskt nog så stöter jag alltid på poliser som ska ifrågasätta allt som jag gör och köra med en mentalitet som verkligen får mig att knyta näven i fickan, så som att den ena inte ville att jag skulle fortsätta att prata med kvinnan på Volvo Assistans när hon kom tillbaka till mig i telefonen. Jag måste ju undra hur påfrestande det egentligen kan vara att vara polis nu för tiden?
Men den andra var lite mer vettig, bad mig sätta ut varningtriangeln och önskade mig lycka till.
Volvo Assistans föresten, glömde att nämna det. De såg till att fixa fram hjälp på ca en timme och erbjöd det kostnadsfritt. Så en stund efter att jag hade pratat med den kvinnan så ringde en Halmstad kille från Assistanskåren och sa att han skulle hjälpa mig.
Tänkte bara kanin! Då får jag snart hjälp. Så jag satt där och hade absolut inget alls för mig vid väggrenen på E6:an, insåg att jag hade det sjukt tråkigt och att det kändes otroligt störande. Så jag provade att vrida om nyckeln och dra på trissor broder, bilen startade men betedde sig märkligt. Körde fram en liten bit och kollade så att det funkade, tänkte bara mycket märkligt.
Strax där efter så kom assistans killen, även han fann det väldigt märkligt. Vi anade båda två att det hade med soppan att göra, så vi bestämde oss för att han skulle köra efter mig och se till så att jag kom till nästa mack. Där efter så släppte han en för härlig kommentar efter att jag hade sagt "jag ska bara gå och hämta upp varningstriangeln", då killen svarar "Nej jag tar den, jag har reflexer". Att tillägga var att det forfarande var ganska ljust.
Dock så får han lätt utnämnelsen dagens hjälte.
Hur som så började vi köra och det gick hur bra som hellst, eller i alla fall en mil och sedan så dog bilen igen. Assistans killen stannade bakom och tog fram en dunk så att vi kunde fylla på med lite soppa och bilen startade igen.
Vi körde till macken så att vi kunde fylla min bil och hans dunk då vi mycket riktigt insåg en sak, de 4.5 literna diesel som jag köpt på Preem i Falkenberg var bara luft. Ingen soppa alls hade kommit in i min bil.
Tur att jag sparade det kvittot för nu jävlar ska pappa för en gångs skull reklamera bensin för första gången nästa gång som jag är i Falkenberg. Bäst att dem ger mig några pepparkakor också för jag är fan fortfarande långt ifrån snäll efter den kvällen som jag fick stå ut med.


Jag har inte alla gånger emot Miljöpartiet men var inte detta en lite väl hög skatt för bara luft?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag har utmanat dig i min blogg :)

2009-02-02 @ 23:28:03
URL: http://emaelien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0