En tanke

Det säga att man inte kan köpa allt för pengar men det sägs även att vi är blonda och blåögda i norden. Kanske hör dessa två uttalande ihop med varandra för att innerst inne så vet vi, makt är pengar, eller i alla fall är pengar det enklaste för oss att mäta makt i. Precis som i affären så har allt sitt pris, högt som lågt. Frågan är bara hur mycket som krävs.
Hjärta och hjärna är två olika saker, hjärtat vill alltid ha allt rent medans hjärnan ser den bästa tänkbara lösningen. Med andra ord säger hjärtat att man inte har något pris, hjärnan säger ja så fort summan är större än hjärtat. Lika dant är det med andra saker i livet också, så fort det blir en större summa än hjärtats storlek så slår vi till.
Men för att bevisa att makt är pengar och att hjärna alltid är större än hjärta, låt mig fråga en sak. Om vi tänker tillbaka till den 11 september 2001, vad minns vi tillbaka till? Vad är det första som du tänker på?
Vad jag tänker är självklart att WTC rasade samman, två skyskraper i New York, något som symboliserade Amerikas välfärd. Jag tror även att de flesta ser det som en ganska självklar sak att det är just det jag minns först, tror att det är vad alla andra tänker på också när man säger "Den 11:e september". Ni kanske undrar "vad skulle man annars tänka på?". Något som faktiskt gör det än mer skrämmande. För jag ställer frågan till er, frågan som jag inte ens själv vet. Hur många dog i dessa dåd?
För att på något sätt så var de två skyskraperna i Manhattan mer viktiga än alla andra liv som gick till spillo och man ser det som en självklarhet och det planet som några passagerare lyckades ta över från terroristerna och som sedan störtade i en åker, det planet gick aldrig till historien och vem känner egentligen till vart det störtade? Vem känner till namnen på dem som lyckades ta över spakarna och på så vis gjorde skadan mindre?
Detta förklarar egentligen en hel del om vår psykologi och om hur vi funkar, mäniskoliv är mindre värt i minnet än vad materia av storartad karraktär är. Så låt mig fråga, är det egentligen hjärta eller hjärna som styr? Ifall det är hjärtat som styr i en situation, vad är priset för att lämna spakarna till hjärnan?
För innerst inne, alla har vi ett pris även fall prislappen är hög och det egna företaget tar inget på kredit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0