En intressant tanke

Jodå, än en gång så har jag filosoferat och av och till dyker det upp en tanke av intresse från ingen stans.
Satt och tänkte på uttrycket myntet har alltid två sidor, inget speciellt med det mer än att det är väldigt sant, alla saker har sina för och nackdelar. Men jag jag tidigare inte tänk på är att var ny sak som dyker upp så blir det ytterligare några fördelar i ens liv och ytterligare några nackdelar. Att all utveckling ger oss så väl goda saker som de små nackdelarna. 
Detta kan enkelt slås ihop med uttrycket man ser inte alla träd för skogen, att vi många gånger tar mycket förgivet. Jag undrar därför ifall vårt psyke ser alla fördelar när nackdelarna börja bli många på grund av det tillkommer allt fler och fler hjälpmedel att använda. 
Kan detta sätta en press på våra psyken? Kan detta vara något som kan ställa till det för oss?
Vi som människor är duktiga på att bygga hönor av enkla fjädrar av mycket här i livet, så varför skulle vi inte göra det på andra håll också?
Bygger vi en vardag av saker och ting som gör det för svårt för vårt eget psyke? Är vi förberedda för all framtidens förändringar av de enkla slagen? 
Jag vet inte men det är en intressant tanke som jag tror att det ligger en hel del i. Som jag alltid säger, vårt egna psyke är för dumt för att ens kunna göra det bästa för oss så länge vi inte lägger oss i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0