Frågan om Prostitution

Jag vill inleda med att säga att jag tycker att det verkligen är bra att denna fråga lyfts upp mycket nu för tiden då detta är en väldigt svår fråga med många olika starka delar att tänka på. Där jag vill lyfta fram några saker som jag själv tror resulterar till att det blir än svårare. Man pratar om att ta skillnad på saker och ting i denna frågan men jag tycker att det fattas att ta fram de stora frågorna.

Debatterna handlar många gånger om den moraliska aspekten, om att ingen vill arbeta med det och att det är fel. Att kritiker gärna säger att den kvinliga kroppen berövas.
Jag köper argumenten, det gör jag absolut. Men jag ställer fortfarande frågan ifall det verkligen är rätt väg att gå?
Det är ingen nyhet att jag inte tror på förbud av alla slag och att tabubelägga saker inte resulterar in förbättringar. Jag kan ha helt fel syn på det men samtidigt så går det endast att bevisa i resultat av en ändring. Men jag kommer aldrig att förstå frågan om hur man hjälper någon genom att beröva rättigheter, i detta fall att kunna få ses som en person och inte som sexsäljare. Framför allt då det i detta ämne många gånger existerar personer som är missbrukare och behöver snabba pengar, även folk som tas in som "slavar" från andra länder. Då man sedan säger att prostitution inte får ses som ett arbete så existerar inga kollektivavtal, ingen statlig hjälp och enligt min uppfattning att folk om man generaliserar hellre vänder huvudet bort än att blanda sig när det gäller problem.
Kanske är det ämnet inte så konstigt att folk hellre tittar åt andra hållet, det är bara att jämnföra med alla dessa våldsbrott där brottslingarna går fria för att ingen vittnar. Även fall räddslan är annorlunda i de olika fallen så handlar det ändå någon stans i mitt tänk om att ta avstånd för att det är så mycket enklare.
Så hur jag än vrider och vänder på det hela så får jag det till att man fattar förutfattade beslut gällande denna frågan, att man inte går djupare in i den än att lägga få "säljargument" för varför och varför inte. Frågan är så mycket djupare än så. Frågor som jag tycker borde tas upp är tex. Vad skulle missbrukaren göra ifall hon/han inte arbetat som sexsäljare? Varför slutar det inte när det är förbjudet? Kan man verkligen stoppa det helt? Vilka personer är det som säljer sex? Vilka är de största problemen för dem som gör det?
För oavsett vad jag tycker och tänker om det hela så vet jag faktiskt inte så mycket om det. Jag känner ingen som jobbar inom det yrket och jag känner därför inte till problematiken mer än vad som tas upp i media som baseras ut ifrån moraliska tankar, ett perspektiv som inte känns allt för stort.
För allt kan inte vara så enkelt som att alla tvingas in i yrket men att de tycker att det är fel, eller att de väljer yrket för att de inte känner till att det är fel.
För i ärlighetens namn så kanske man ska lägga mindre energi på vad som är moraliskt rätt och fel för att istället ta tag i problemet som finns, för att sätta förbud har uppenbarligen inte hjälpt till den grad att det försvunnit. Så istället så borde man ta tag i problemet i synen av att försöka hjälpa i ett ämne där ingen riktigt verkar förstå sig på problematiken då kunskapen om detta ämne är lågt. Men för att komma dit så måste man ändra något för att se om resultatet förändras, och hur kan man mäta ett resultat i en fråga där det är smutkasstat till tusen och folk vill titta bort när dem ser det?
Jag tror därför att första steget att ta är att ge prostitutionen rättigheter och skylldigheten för att ens kunna få en ärlig uppfattning och självklart för att kunna bevaka det på ett bättre sätt.

För som jag tidigare sagt, moral är indeviduelt och lika så är resultatet. Där av så tror jag inte att det ger en rättvis bild att dömma ifrån, framför allt i en fråga där det är enklare att titta åt andra hållet.


Varför klaga på livsmedelsbutiken som inte skriver ut kvitton när inte en hora ens har rätten till att skatta?

Tack och godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0