Vintern, snökaoset och den kommande våren

Som säljare blir man ombedd att aldrig prata väder så länge inte solen skiner och livet leker. Så därför såhär i mellan perioden tänkte jag lätta på trycket, öppna ventilen och prata om det som alla har pratat om de senaste månaderna.
För visst har det varit en sträng vinter, på något vis lyckades vi stjäla kylan från ett OS-Kanada för att lamslå all landets traffik. Och även fall vi myntat uttrycket "det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder" sedan jag vet inte när så är det fortfarande lika synd om alla som fick vänta på tågen en extra stund och kanske inte kunde komma fram i tid till jobben.
Det växte upp en debatt om SJ och hur dåligt allt gått tillväga, folk var upprörda, så pass att Skånetraffiken erbjöd extra resor på det kommande sommarkortet. Men den enda frågan som jag ställer mig är, vems är egentligen ansvaret för att komma fram i tid?
Jag som kör bil dagligen och tar mig relativt långa sträckor har ju självklart också påverkats av vädret. Bara att jag fått gå upp tidigare, tagit mig iväg tidigare samt kommit hem lite senare. Märkligt bara att detta fenomen är det bara tågresenärerna som inte ska finna sig i.
Jag tänker, jag har fått köra en timme tidigare vissa mornar för att kunna komma fram i tid. Jag tror liksom inte att tågresenärerna har fått vänta en timme extra titt som tätt denna vinter. Även att förståelsen inte funnits där att is ställer till med besvär.
Har i och försig börjat undrar ifall det är en fråga som gäller större delen av det svenska folket då man under hela vintern fått se folk cykla i städerna. Då ska jag tillägga att jag tycker inte att det är något fel med att cykla, det är jätte bra för miljön och så. Men när det är blixthalka, dubbdäcken på bilen hjälper bara till viss del och radion varnar för vädret, då ska man inte sitta på cykeln för att ta sig över isen.
Så nej, jag säger som många andra då istället i detta avlånga land. Åk till Thailand över vintern istället, där finns säkert både ett och annat tåg, cykla funker alltid och den enda is som du finner är den som ligger i drinken.

Nej, jag säger som jag tycker. Det är väl härligt att vi fått prova på en ordentlig vinter och att pulkafabrikerna klarat av att gå starkt i dessa svåra tiderna. Så nu ser jag fram emot en varmare vår med en starkare svensk ekonomi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0